selamat datang










Friday 13 May 2011

PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969

Salam

 Tanggal 13 Mei genaplah  42 tahun berlakunya tragedi berdarah  dalam sejarah Negara kita berlaku. Generasi  Y dan Z yang lahir pada hari ini mungkin ramai yang tidak tahu bahawa negara kita pada satu ketika dahulu pernah berlakunya satu konflik perkauman yang dasyat sehingga telah menyebabkan berlakunya pertumpahan darah antara kaum di Malaysia . Peristiwa ini juga dikenali sebagai rusuhan antara kaum 13 Mei1969.

 Sempena ulangtahun berlakunya peristiwa  ini,  saya ingin membawa anda semua untuk menghayati dan mengambil iktibar daripada peristiwa hitam  ini dan adalah bukan niat saya untuk membangkitkan kembali api perkauman yang sejak kebelakangan ini menjadi semakin terbuka untuk diperbahaskan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Sebaliknya saya hanyalah ingin memberi kesedaran kepada kita bahawa jika tali perpaduan kita renggang seperti yang terpahat dalam peristiwa ini saya bimbang kita akan  kembali mengulangi peristiwa yang telah berlaku pada 42 tahun yang lepas.

Jika dilihat  keadaan politik semasa pada hari ini, keadaanya hampir sama dengan keadaan politik 42 tahun yang lepas. Isu-isu yang dimainkan parti-parti politik hari ini semuanya bersuara sumbang yang cuba bermain dengan api. Tiada lagi sikap toleransi antara kaum, tiada lagi cermin perlembagaan sebagai prinsip utama kenegaraan dan cuba pula menidakkan asal usul pembentukan negara sehingga bersedia melanggar  perjanjian kontrak sosial yang telah di bina hampir 54 tahun yang lalu

Hari ini yang berkuasa ingin terus tamak dengan kuasanya  dan yang tiada kuasa pula sanggup memperjudikan bangsanya hanya untuk mencapai cita-cita besar agenda politiknya. Apa sahaja akan dilakukan bagi meraih sokongan daripada rakyat walaupun sedar api yang dinyalakan bakal membakar rumah yang dihuni mereka sendiri.

Oleh itu adalah penting untuk kita mengetahui apa yang berlaku pada 42 tahun yang lepas agar kita tidak sekali lagi membakar rumah yang telah kita bina kembali ini. Kerana bimbang takut-takut tukang yang membuat rumah itu turut terbakar dan  akan bermaharaja pula orang asing membuat rumah baru untuk kita tetapi sayangnya ketika itu kita hanyalah hamba dalam rumah itu.

Pada pandangan saya peristiwa yang berlaku pada tanggal 13hb Mei  1969 ini, sepatutnya harus dijadikan sebagai satu hari yang perlu diperingati oleh rakyat Malaysia, sama juga seperti mana hari-hari penting negara kita yang lain seperti  sambutan Hari kemerdekaan dan  juga Hari Malaysia.  Namun intipati acara sambutannya mestilah berbeza dengan menyambut hari Kebangsaan. Mungkin acara sambutannya  boleh dilakukan dengan secara  simbolik atau cukup sekadar kita bertafakur memperingatinya sahaja sudah mencukupi tetapi ianya perlu dilakukan di peringkat Nasional. Selain itu teks berkenaan peristiwa 13 Mei ini harus dijadikan kandungan dalam buku teks subjek Sejarah dan wajibkan soalan berkenaan peristiwa ini dalam peperiksaan Awam seperti SPM dan STPM bagi kertas subjek sejarah. Hal ini kerana ianya akan membuatkan para guru dan pelajar akan lebih menekankan topik ini dalam pembelajaran mereka khususnya dalam subjek Sejarah ini. Dengan ini pengajaran dan iktibar daripada peristiwa ini dapat disampaikan  kepada generasi muda dengan lebih berkesan.

Berbalik kepada berlakunya peristiwa berdarah ini yang benar-benar telah menjadi titik hitam kepada Malaysia yang sememangnya terkenal dengan kehermonian rakyatnya yang berbilang kaum. Rusuhan yang berlaku pada ketika itu merupakan kemuncak kepada masalah perpaduan kaum yang telah berlaku sejak selepas kemerdekaan lagi. Tragedi ini telah menyebabkan ramai nyawa yang terkorban dan banyak harta benda yang musnah. Punca peristiwa ini berlaku dikatakan ada kaitan yang rapat dengan Pilihan Raya Umum 1969.

Menurut sebuah rencana yang saya baca mengatakan isu-isu perkauman yang menyetuh emosi dan sentimen telah menjadi tema utama sepanjang kempen pilihan raya 1969. Keadaan ini telah menimbulkan semangat perkauman dalam kalangan rakyat Malaysia ketika itu. Semasa berkempen, calon-calon pilihanraya serta ahli-ahli politik terutamanya parti pembakang telah membangkitkan soal-soal sensitive dengan mempertikan hak keistimewaan orang melayu dalam perkara 153 perlembagaan malaysia seperti kedudukan istemewa orang melayu sebagai bumiputra dan juga menyuarakan hak kerakyatan bukan melayu. Hal ini telah membuatkan perasaan tidak puas hati dan syak mengesyaki antara kaum yang terdapat di Malaysia pada ketika itu.

Pada pilihan raya tersebut Parti perikatan yang terdiri daripada parti UMNO, MCA dan MIC telah mengalami kekalahan yang teruk. Parti ini telah kehilangan 23  kerusi yang dipertandinkan iaitu mendapat 66 kerusi berbanding 89 kerusi pada pilihan raya 1964. Dengan itu Parti perikatan hanya mendapat majority mudah unstuck membentuk kerajaan. Manakala  Gabungan parti GERAKAN, DAP dan PPP  pula telah memenangi 25 kerusi dan PAS 12 kerusi.

Keputusan pilihan raya yang diumumkan inilah yang dikatakan menjadi punca berlakunya rusuhan kaum apabila orang melayu tidak berpuas hati dengan sikap parti pembangkang terutamanya penyokong Parti gerakan yang telah secara berlebihan meraikan kemenangan mereka di beberepa kerusi di ibu Negara. Penyokon-penyokong parti GERAKAN yang terdiri daripada orang cina dikatan telah membuat perarakan kemenangan mereka sambil menghina dan mengutuk kekalahan parti UMNO yang terdiri daripada kaum melayu. Mereka dikatakan telah mengadakan perarakan sambil mengikat penyapu pada kenderaan mereka yang membawa maksud mereka telah menyapu bersih semua kerusi dan bakal menyingkirkan orang melayu. Hal inilah yang telah membangkitkan kemarahan orang-orang melayu kerana bagi orang melayu penyapu itu mempunya konotasi yang negatif yang membawa erti sial kepada mereka. Selain itu orang melayu juga tidak boleh terima cara mereka membuat perarakan sambil mencaci dan meludah dari atas lori kearah orang-orang melayu yang berada di tepi2 jalan.

Kemuncaknya pada  pagi 13 Mei 1969 segelintir orang-orang melayu  yang kurang imanya telah mengadakan perarakan balas. Orang-orang melayu telah membawa senjata tajam dan berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor ketika itu  Datuk Harun Idris  yang terletak di jalan Raja Muda Aziz di Kampung Baru. Datuk Harun Idris telah cuba menenteram orang melayu ketika itu namun ianya tetap gagal apabila pada masa yang sama ada khabar angin mengatakan orang melayu telah di bunuh  oleh orang cina di Setapak yang terletak kira-kira 2km dari situ. Orang melayu yang mula berang dengan berita itu telah mengambil tindakan drastik apabila telah membunuh 2 pemuda cina yang  kebetulan melalui kampong Baru pada masa itu dan kemudiannya mereka telah membakar sebuah van yang dipandu seorang cina pula dan pemandu itu turut di bunuh.Manakala dalam pada masa yang sama pemuda-pemuda cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap cina pula telah bertindak balas dan membunuh ramai orang melayu. Selepas itu keadaan menjadi bertambah tegang apabila kedua-dua kaum ini saling berbunuh antara satu sama lain.

Pada malam 16 Mei 1969, Negara  telah diisytiharkan darurat dan Parlimen turut dibubarkan dan dalam peristiwa ini di anggarkan seramai 196 orang telah mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9143 0rang telah ditahan.  Tunku Abdul Rahman akhirnya pada taahun1970 melepaskan jawatannya sebagi perdana menteri ketika itu  kerana berasa bertanggungjawab berlakunya peristiwa rusuhan ini.  Keadaan akhirnya dapat dikawal dan beberapa keputusan telah diambil bagi mencari jalan penyelesaian seperti pengenalan Dasar Ekonomi Baru dan pengenalan Rukun Negara untuk rakyat Malaysia.

Kesimpulannya disini ialah sikap dan mentaliti mereka yang terlibat dalam rusuhan ini haruslah kita jadikan sempadan dalam hidup kita. Apakah rasional tindakan segelintir orang melayu ini yang hanya mengikutkan nafsu kemarahan?? Apakah orang melayu tidak boleh terima kekalahan yang berpunca pada kelemahan diri sendiri?? begitu juga dengan segelintir orang cina ketika itu matangkah cara mereka meraikan kemenangan?? Berpadalah dalam berpolitik, jika terlalu ekstremis perkara2 beginilah yang akan terjadi. Jikalau kita lihat konflik perkauman yang berlaku seperti dalam peristiwa  13 Mei tidak menguntungkan sesiapa pun ibarat kata pepatah " yang menang jadi arang dan yang kalah jadi abu". Sikap kebudak-budakan seperti provakasi yang berlebihan-lebihan harus dielakan jika kita ingin  kedamaian ini kekal. Kematangan berpolitik sewajarnya sudah lama dihidangkan kepada generasi muda, malangnya ramai pemimpin-pemimpin parti politik hari ini yang rata-rata merasai pengalaman 13 Mei ini masih lagi di takuk lama. Apakah kita tidak pernah belajar dari peristiwa ini??

No comments:

Post a Comment