selamat datang










Saturday, 28 May 2011

Tips berkaitan senaman

 Salam

Entry kali ni nak kongsi dengan anda semua pembacaan saya tentang tips2 melakukan senaman.

Semua orang pasti ada alasan tersendiri mengapa mereka perlu melakukan senaman dan alasan utamanya mestilah untuk menjaga kesihatan  namun ada juga daripada kita  melakukan senaman dengan alasan yang negatif seperti hanya melakukan senaman kerana merasa diri gemuk, melakukan senaman supaya dapat makan  semua makanan kegemaran mereka, bersenam untuk menghilangkan stress, kerana sukar tidur dan melakukan senaman untuk mencantikan badan.

Alasan seperti diatas sememangnya relevan dan positif pada padangan pertama tetapi ianya boleh bertukar menjadi negatif jika anda terus menggunakan  untuk melakukan senaman. Sebagai contohnya jika anda melakukan senaman kerana anda merasakan diri anda gemuk kemudian untuk mengatasi masalah ini anda akan bermati-matian melakukan senaman selepas makan dengan banyak dan jika berpegang pada alasan ini ianya hanya menyeksa diri anda.

Alasan yang lebih baik ialah mungkin anda perlu bersenam supaya anda merasa lebih sihat dan bertenaga. Jangan sesekali memaksa tubuh anda dengan melakukan senaman yang berlebih-lebihan.

Oleh itu  untuk melakukan senaman kita perlu mempunyai alasan yang lebih positif. Apa yang anda perlu lakukan ialah fokus pada senaman yang rutin supaya anda mampu merasa cergas dan meningkatkan kualiti  kesihatan. Gerakan tubuh anda dengan positif adalah cara membakar kalori dengan aktif. dengan cara ini akan membatu anda mendapat tubuh badan yang diidamkan.

Berikut ada beberapa tips berkaitan senaman yang saya ambil daripada sebuah rencana kecergasan di dalam majalah iSIHAT keluaran Mei 2011.

 Tips Berkaitan senaman.

1. Berfikiran yang positif ketika bersenam penting bagi mendapatkan hasil yang diidamkan.
2. Ambil makanan yang berkhasiat dua jam sebelum memulakan senaman, ia penting untuk menjana tenaga dan merangsang pembakaran kalori dengan cukup efektif.
3. Pakai pakaian yang selesa.
4. Jadikan senaman sebagai rutin kehidupan bagi meningkatkan kecergasan.
5. Pemakanan seimbang memberi anda rasa lebih bertenaga berbanding makanan yang kelihatan enak namun memudaratkan kesihatan.
6. Rehat yang cukup penting untuk menjaga berat badan serta mood yang positif selain membuat anda rasa lebih bertenaga.

Tips ketika bersenam.
1. Gunakan berat atau beban yang anda mampu tiap-tiap kali anda bersenam. Lakukan ia secara berterusan dan latihan ini mampu meningkatkan kemampuan anda secara ansur maju dan meningkatkan kadar matabolisme tubuh,
2. Fokuskan hasil senaman jangka panjang, bukan hanya masa pendek kerana hasil dalam tempoh jangka panjang bakal membuatkan anda kekal sihat sepanjang hayat.
3. Mulakan senaman dengan aktiviti pemanasan bagi mengelak kecederaan.
4. Gabungan antara senaman kardio, aktiviti aerobik dan latihan beban (weight training) sangat efektif untuk pembakaran lemak.
5. Tetapkan jadual senaman anda untuk memudahkan anda merekodkan setiap kemajuan.
6. jangan lakukan senaman dengan tergesa-gesa sebaliknya tumpukan pada bahagian tubuh yang dilatih.
7. Ambil masa sekitar satu jam. empat kali seminggu untuk hasil senaman yang efektif.
8. Rehatkan bahagian tubuh atau otot yang telah anda latih untuk masa 24-48 jam sebelum melakukan senaman yang sama. Ini penting bagi mengelakan anda daripada mengalami sebarang kecederaan kerana kecederaan otot memerlukan masa rehat.

Contoh2 senaman yang di cadangkan.

Isnin
15 minit berjoging diikuti 60 minit latihan untuk kumpulan otot seperti dada ( chest), lengan ( bicep) dan perut (abdominal).

Rabu
15 minit berbasikal diikuti dengan 60 minit latihan untuk kumpulan otot seperti belakang badan (latissimus dorsi), belakang lengan ( tricep) dan perut abdominal).

Jumaat

15 minit aktiviti memanaskan badan dengan menggunakan stair climber/berjoging/berenang atau berbasikal diikuti dengan 60 minit latihan untuk kumpulan otot: betis (calves), bahu ( shaoulder) dan perut ( abdominal)

Ahad

Lakukan aktivit yang berbentuk fizikal seperti berenag selama dua puluh minit ataupun bersiar- bersiar di taman yang boleh membuatkan anda bergerak dengan berjalan kaki, mendaki atau menurun bukit.


TIP: SETIAP 3500 KALORI BERSAMAAN DENGAN 1KG BERAT BADAN . UNTUK MENURUNKAN BERAT 1KG DENGAN CARA YANG SIHAT DALAM SATU MINGGU, ANDA HANYA PERLU MEMBAKAR  500 KALORI SETIAP HARI. IA BERGANTUNG KEPADA SENAMAN DAN PEMAKANAN YANG SIHAT.

1 comment:

Loading...