selamat datang










Tuesday 3 May 2011

Siapa Itu Osama Bin Laden?

Salam..
Dunia masih lagi segar dengan berita kematian seorang pejuang Militan Islam yang juga di labelkan sebagai pengganas paling dikehendaki di barat. Walaupun masih ramai meragui kesahihan berita kematiannya,  di tambah lagi dengan penyebaran gambar palsu kematianya yang dikatakan pernah di paparkan di internet pada tahun 2009. Namun setakat ini  masih belum ada video mengesahkan Osama masih hidup seperti yang berlaku pada sebelum-sebelum ini selepas sahaja ada dakwaan yang di buat Osama telah mati. Namun ada juga laporan yang mengatakan pihak Amerika telah mengumumkan  Ujian Asid deosirikbonukleik (DNA) memang sah sama dengan Osama Bin Laden meskipun sebelum ini dijangkakan keputusan DNA berkenaan hanya akan keluar dalam tempoh beberapa hari lagi.
Siapa  itu Osama?
  Sepuluh tahun lepas saya mula mengenali  nama Osama Bin Laden. Satu nama yang telah mencetuskan fenomena terhadap dunia dan satu nama yang  telah mencetuskan perkataan Islamofobia  dalam kamus hidup dunia barat ( Amerika dan sekutunya) sehingga melahirkan perasaan gusar masyarakat Barat terhadap kebangkitan dunia arab. Saya lebih suka mengistilahkan konflik yang berlaku ini adalah konflik di antara dua dunia iaitu antara dunia barat dan dunia arab. Mengapa saya tidak mengaitkan dengan dunia Islam sahaja kerana konflik yang berlaku ini hanya melibatkan negara Islam di negara- negara Arab dan adalah tidak wajar mengaitkan dengan Islam secara amnya kerana bukan semua negara dan orang Islam turut terlibat dengan konflik ini. Wujudnya Al-Qaeda, perang di Iraq, perang teluk dan sebagainya semuanya melibatkan negara- negara arab dan campurtangan luar dari barat terutamanya Amerika Syarikat  yang telah menjadikan konflik ini terus berpanjangan.


Berbalik kepada 10 tahun yang lepas, saya merupakan seorang kanak-kanak yang berusia 13 tahun ketika itu saya langsung tidak mengenali  siapa itu Osama Bin Laden dan saya juga tidak pernah tahu bahawa dua dunia ini saling bersengketa antara satu sama lain. Saya masih teringat semasa peristiwa itu berlaku, dinegara kita pula sedang rancak menganjurkan sukan sea di Kuala Lumpur.  Saya masih teringat lagi berita pertama yang saya dengar mengenai serangan keatas menara berkembar  WTC melalui Berita terkini di Tv 3 yang di siarkan pada pukul 10 malam yang ketika itu telah membuat laporan eksklusif mengenai kejadian berkenaan. Saya yang tiba lewat dikaca tv setelah dipanggil emak hanya sempat mendegar berita itu dengan samar-samar sahaja. Mungkin emak saya merasakan saya masih kecil untuk mengetahui perkara itu, emak saya telah bergurau mengatakan  Menara Berkembar Petronas KLCC yang  runtuh di serang.  Perasaan saya pada masa itu adalah membayangkan apa akan terjadi pada Kuala Lumpur tanpa pemandangan KLCC  yang selama ini menjadi mercu tandanya. Tiada lagi Petrosains yang saya lawati saban tahun apabali mengikuti rombogan sekolah.  Persoalan itu terus saya bawa ke dalam tidur saya sehinggalah keesokan paginya saya terus melekat di kaca TV untuk menonton Buletin Pagi Di Tv3 . Semasa menonton buletin pagi itu baru saya tahu  serangan itu telah berlaku di Menara Berkembar WTC di New York. Video amatur yang ditayangkan menunjukan  4 buah Kapal terbang secara berasingan telah melanggar 2 buah bangunan Menara berkembar tersebut. Bangunan itu akhirnya runtuh.  Saya memang tahu mengenai bangunan berkembar WTC yang bertingkat 55 ini sebab sering ditayangkan sebagai latar belakang penggambaran filem-filem di new York terutamanya dalam  filem-filem Hollywood. Selain itu kejayaan KLCC yang telah mengatasi ketinggian menara tersebut juga telah membuat saya tahu tentang kewujudan menara itu di dunia ini.  Semenjak hari itu berita di seluruh Malaysia memaparkan berita mengenai serangan tersebut samaada laporan harian dan eksklusif  sehinggalah akhirnya pihak Amerika mengesyaki dalang serangan tersebut ialah gerakan Al-Qaeda yang di ketuai oleh Osama Bin Laden  iaitu seorang Anak Jutawan Arab Saudi. Sejak hari itu baru saya mengenali siapa itu Osama Bin Laden.

Sudah lama saya melupakan kewujudan Osama bin Laden namun selepas berita kematiannya semalam saya  cuba kembali mengenali siapa beliau dengan mendapatkan maklumat beliau di internet dan media- media tempatan.  Berikut maklumat yang ingin saya kongsikan kepada anda mengenai latar belakang Osama Bin Laden.  Osama Bin Laden ini telah di lahirkan di Riyadh, Arab Saudi pada 1957. Beliau merupakan seorang daripada 54 anak Mohamad Bin Laden iaitu seorang pemilik empayar pembinaan di Arab Saudi dan hartawan yang mempunyai perkaitan dengan keluarga diraja Arab Saudi. Manakala ibunya pula berasal dari Syria. Osama ini merupakan satu-satunya anak lelaki Mohamad daripada isteri yang ke sepuluh iaitu Hamidal al Attas. Namun mereka telah bercerai dan ibu osama telah mengahwini lelaki lain dan Osama telah dibesarkan oleh ibunya bersama dengan 4 orang adik beradik tiri hasil perkahwinan bapa tirinya yang pertama, Namun pada ketika umurnya 11 tahun Osama telah dipercayai mewarisi kekayaan milik bapanya selepas bapanya Mohamad bin Laden meninggal dunia iaitu pada tahun 1969. Anggaran harta yang telah diwariskan kepada Osama ialah sebanyak AS$80juta ( Rm 236 juta).
 Osama telah dibesarkan  sebagai pengikut wahabi dan telah disekolahkan di sebuah sekolah elit iaitu Sekolah  Al Thanger Model  iaitu selama  lebih kurang lapan tahun antara tahun 1968 hingga tahun 1976. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajarannya di Universiti King Abdul Aziz dalam jurusan ekonomi dan pentadbiran tetapi ada sumber memberi tahu beliau tidak menghabiskan pengajiaannya sebaliknya beliau banyak melibatkan diri  dengan aktiviti agama dan jihad serta membuat kerja-kerja kebajikan. Sumber lain mengatakan pula beliau telah memiliki  Ijazah Sarjana Muda  dalam pentadbiran awam pada tahun 1981. Selain itu beliau juga dikatakan seorang yang meminati penulisan sajak di masa zaman sekolahnya. Osama kemudian dikatakan  telah berkahwin dengan isteri pertamanya iaitu Najwa Ghanem seawal usia 17 tahun. Perkahwinan itu telah dilakukan di sebuah tempat di Latakia. Sehingga  tahun 2002, Osama telah dikatakan  pernah berkahwin empat kali dan mempunyai kira-kira 25 orang anak yang berusia antara 12 hingga 24 tahun.
Penglibatan Osama dalam kumpulan ekstrimis dikatakan bermula pada sekitar 1973 iaitu ketika zaman persekolahannya lagi. Sisi sebagai pejuang agama dikatakan mula ditonjolkan secara jelas oleh Osama sejak menuntut di Kampus lantaran kecenderungannya yang suka berdebat. Dan turut mengamalkan prinsip wasatiah dalam dakwahnya, Osama yang mengijak usia 22 tahun telah menjadi semakin berani. Osama telah dipercayai mengwujudkan rangkaian dengan kumpulan ekstrim muslim dan mengembangkan empayarnya menerusi perniagaan pembinaan. Detik itu bermulal ketika beliau menyertai  Abdullah Azam . Abdullah merupakan pensyarahnya dan pengasas kumpulan militan Hamas di negaranya. Bermula pada 26 Disember  1979 tentera Soviet telah menawan Afghanistan  dan bertahan selama tempoh sepuluh tahun. Dalam tempoh inilah  generasi radikal islam termasuk Osama telah  muncul. Kemuncaknya pada tahun 1984 osama telah berhijrah ke Afghanistan untuk berjihad menentang pasukan tentera Soviet. Di sana beliau memberi bantuan kewangan dan mengetuai 20,000 pejuang Islam yang di rekrut di seluruh dunia. Empat tahun kemudian Osama dipercayai telah menubuhkan  Al-Qaeda. Apabila  Solviet mengundurkan tenteranya dari Afghanistan pada 1989, Al-Qaedah telah menjadi rangkaian kumpulan pelampau Islam dengan keanggotaan  di antara  35 hingga 60 buah Negara serta beribu pejabat di Afghanistan. Pada Perang Teluk 1991, Osama telah mengisytiharkan jihad menentang Amerika Syarikat yang melancarkan perang terhadap Iraq yang telah menawan Kuwait ketika itu. Pada masa itu Osama membantah tindakan Amerika yang menempatkan tenteranya di Arab Saudi kerana baginya Arab Saudi adalah tanah kelahiran dan  tanah suci umat Islam. Namun tindakannya itu telah menyebabkan Pasportnya di gugurkan dan baliau telah di buang negeri  oleh negara kelahirannya Arab Saudi kerana tindakannya yang juga menyokong kumpulan pelampau islam di Mesir dan Algeria pada tahun 1992. Beliau kemudian menetap di Sudan  dan pada tahun 1994 Osama telah dilucutkan taraf kewarganegaraannya oleh Negara Arab Saudi kerana beliau mengeluarkan Fatwa mencela Amerika dan keluarga di raja Arab Saudi.

Osama bukan hanya menjadi buruan Amerika sejak peristiwa 11/9  tetapibeliau juga pernah di senaraikan sebagai 10 pelarian yang paling di cari dan pengganas yang di kehendaki ekoran penglibatan Osama dalam pengeboman Kedutaan Amerika pada tahun 1998.  Selain itu beliau juga pernah di dakwa sebagai dalang kepada komplot untuk  membunuh Presiden Mesir Hosni Mubarak pada tahun 1995. Namun kemuncak kemarahan AS  terhadapnya sudah pastilah dengan penglibatan Osama dalam serangan ke atas WTC di New  York  yang mengorbankan 2973 orang dan 24 disahkan hilang. Laporan Pentagon menyebut serangan pada 11 September  itu di lakukan oleh 19 orang beragama Islam.  Menerusi video berdurasi 18 minit yang di siarkan oleh TV Al Jazeera pada tahun 2004 Osama dengan nada bersahaja berkata: “ Setelah saya melihat kemusnahan menara-menara di Lebanon, saya tiba-tiba terfikir untuk menghukum Amerika denga cara begitu. Saya hendak AS merasakan apa yang dirasakan oleh rakyat Lebanon. Sementara itu pada 23 Mei 2006 menerusi saluran yang sama , Osama dengan telah mengaku bertanggungjawab dalam serangan itu.
 Selepas daripada itu dalam tempoh 10 tahun di bawah 3 pemerintahan Presiden dari zaman Clinton, Bush dan Obama  pelbagai usaha telah di lakukan AS untuk memberkas Osama tetapi tidak berhasil. Pelbagai tawaran yang lumayan pernah di tawarkan semasa pemerintahan Presiden Bush seperti menawarkan $50Dolar juta kepada sesiapa yang membantu member maklumat tempat persembunyian Bush. Bukan itu sahaja malah sebelum ini ada beberapa kali Osama Bin Laden telah di laporkan mati tetapi  kemudian Osama akan muncul dengan video terbaru seperti pada tahun 2006  dimana ejen-ejen perisik Perancis  melaporkan Osama telah mati pada 23 ogos tahun itu kerana  akibat demam kepialu  dan kegagalan buah pinggang berfungsi. Namun selepas itu Osama muncul di TV melalui video yang di buat di tempat persembunyianya  menyatakan beliau masih hidup. Begitulah kelicikan Osama, sehingga menjadi individu yang paling sukar di kesan oleh A.S meskipun pun negara itu kaya dengan pelbagai teknologi baru. Namun berita kematian semalam benar-benar memberi tamparan hebat kepada gerakan Al-Qaeda jika benar Osama yang di bunuh dalam serangan semalam.

 Akhir sekali, Pada pandangan saya  dunia di saat ini masih lagi sebenarnya meragui tentang berita kematian Osama ini selagi tiada pengesahan daripada pihak AL-Qaeda. Gambar yang dikeluarkan di laman-laman Blog sebelum ni masih di ragui kebenaran  dan keasliannnya kerana ada gambar yang seperti telah di edit daripada  gambar asal Osama. Turut menjadi persoalan ialah cara pengebumian Osama yang telah di semadikan  di laut yang menjadi persoalan kepada kita seolah-olah pihak Amerika ingin menghapuskan bukti fizikal . Jika benar Osama telah disemadikan di laut mengapa tiada bukti video pengebumian Osama di tunjukan??  Adakah ini konspirasi Amerika untuk menanti kemunculan Osama yang sekian lama menghilang????  Tetapi jika benar Osama telah mati seperti di umumkan Obama semalam sudah pasti sekarang dunia barat terutamanya Amerika Syarikat akan dihantui bayangan serangan balas yang mungkin akan di lakukan gerakan Al-Qaeda.

2 comments:

  1. assalam...waaahhh satu kajian yg mendalam ttg osama laden...ragu-ragu jugak lagi...tggu jer bukti dr amerika...diaorg nak siarkan gambar rasmi...dulu masa kejadian...pernah tgk siaran langsung WTC nie...masa tuu baru lepas syok tgk citer kartun...tetiba pulak channel tv1 bertukar kpd CNN...terkejut dan pelik...pastu tgk2 kapal 2nd tuu hentam...fuuhhh dahsyat...mmg seram sejuklaa...fobia kadang2 klo teringat naik kapal terbang n naik bangunan petronas tuu...huhuhu

    Terbaru►Informasi : Kenapa Entri BI BM

    ReplyDelete
  2. wasalam.. yup memang masih ragu-ragu lagi hehe.. Amerika ni kate je teknologi canggih tapi nak kuar gambar sekeping pun lembab hee..

    ReplyDelete