selamat datang










Thursday 5 May 2011

Pekerja asing (1)


Salam

  Apabila saya  memikirkan entry apa yang ingin saya muatkan dalam blog saya pada kali ini, tiba-tiba saya terfikirkan kenangan saya di tempat kerja lama, ketika bekerja di sebuah Ladang  kelapa sawit yang terletak berhampiran dengan kawasan kampong saya sekitar tahun 2009 . Pada masa itu saya bekerja sebagai  seorang  Penyelia Ladang . Saya pastinya tidak  mungkin dapat melupakan situasi orang-orang di sekeliling saya pada ketika itu. Kebanyakan buruh kasarnya terdiri daripada warga Indonesia dan India. Pada masa itu saya merasakan saya seperti berada di bumi asing saat pertama saya mula bekerja di sana. Namun ianya merupakan satu pengalaman yang menyeronokan buat saya apabila saya dapat berkongsi rasa dengan pekerja-pekerja asing ini. Mereka pada pandangan saya adalah sangat ramah, menghormati orang di sekelilingnya  dan sangat rajin bekerja.

Namun sebenarnya kehadiran mereka ke sini bukanlah sesuatu yang mudah . Ada yang sanggup berhutang dan bergadai  harta benda hanya untuk memulakan langkah mencari sesuap nasi di sini. Kedatangan mereka bukan percuma tetapi mereka perlu membayar sejumlah wang kepada ejen yang menawarkan mereka bekerja di sini.  Menurut seorang pekerja saya ketika itu yang berasal dari India, dia telah menjual tanahnya di India kerana terpaksa membayar wang kepada ejen serta untuk menanggung kos perjalanannya ke Malaysia yang memakan perbelanjaan hampir  RM 10,000 itu tidak termasuk dengan  bayaran Levi yang harus di bayar kepada kerajaan Malaysia . Saya juga masih teringat seorang pekerja saya seorang warga Indonesia yang telah mengadu kepada saya akan nasibnya yang terpaksa berhutang  dengan ceti haram di negaranya hanya kerana untuk menanggung kos serta bayaran kepada ejen yang membawanya ke sini  yang berjumlah hampir RM 1500 hanya untuk datang bekerja di sini. Apabila mereka bekerja di sini bukanlah indah  seperti apa yang dijanjikan oleh ejen mereka itu. Kebanyakan mereka telah di tipu dengan dakwaan bayaran gaji yang lumayan jika mereka bekerja di Malaysia.

Ya, memang benar ada yang menerima bayaran gaji yang tinggi setiap bulan lebih tinggi daripada saya. Saya sebagai seorang penyelia di situ hanya menerima bayaran gaji serendah RM 715.OO tetapi rata-rata  mereka menerima gaji anggaran purata RM 1200,00 sebulan. Namun untuk mereka mendapat tahap gaji yang sebegini mereka terpaksa berkerja tahap kerja yang luar biasa. Mereka terpaksa bangun pagi seawal suboh dan hanya akan pulang kala lewat senja dan tiada cuti hari ahad dalam kamus hidup mereka. Kerja sebagai penggait buah kelapa sawit bukanlah satu pekerjaan yang mudah. Ada buah yang di petik (harvest) adalah gajinya kalau buah tersalah petik bukan sahaja tiada bayaran tetapi mungkin akan dikenakan denda atau di potong gaji. Setiap bayaran buah yang di petik adalah bergantung pada tahap umur pokok buah kelapa sawit itu. Jika buah dari pokok yang berumur 10 tahun kebawah bayaran untuk setandan buah kelapa sawit dalam purata harga 20 sen setandan dan purata berat buah dari tahap umur pokok ini dalam anggaran purata berat 18kg hingga 23 kg setandan dengan ketinggian pokok pada tahap umur ini antara 5 ke 15 kaki tinggi. Saya rasa pada peringkat pokok umur sebegini belum tentu kita atau  belia Malaysia hari ini larat hendak menggait buat kelapa sawit ini dari pagi hingga ke petang. Bayangkan itu baru pokok yang tahap umurnya  kurang dari sepuluh tahun dan bagaimana pula dengan tahap umur pokok yang paling tua yang berusia dalam likungan umur 20 hingga 30 tahun. Pokok kelapa sawit dalam linkungan ini kebiasaanya tinggi dalam 25 ke 35 kaki tinggi dendan purata berat buah 30kg setandan tetapi purata bayaran untuk setandan buah yang di petik hanyalah sebanyak 50 sen setandan. Di ladang tempat saya bekerja dahulu  dalam sebulan pekerja( harvester) akan melalui 3 kali tempoh pengulangan memetik buah ( harvesting ) dan setiap kawasan memetik buah yang di beri kepada mereka biasanya akan ada ketiga-tiga jenis tahap umur pokok yang saya sebutkan diatas. Untuk mendapatkan bayaran gaji yang tinggi mereka terpaksa berkerja dengan kuat. Satu hari seorang harvester akan mengeluarkan  anggaran purata 2 hingga 3 Tan kelapa sawit jika mahu mencapai gaji yang seperti saya sebutkan tadi.

Untuk menggait(harvest) bukanlah mudah seperti yang kita sangkakan. Bayangkan atau cuba kita mendongak ke langit selama sepuluh saat sudah cukup menyakitkan bagi kita tetapi bayangkan mereka pula yang saban masa akan begitu sambil memegang galah yang memang berat dan apabila diangkat keatas (bagi pokok umur 30 tahun keatas)  beratnya hampir 10 kg. Bagi pekerja yang baru sampai atau baru memulakan pekerjaan lagilah amat menyedihkan. Mereka bukan sahaja kekurangan kemahiran untuk memetik buah dengan banyak yang akan menjadikan pendapatan mereka kurang berbanding dengan pekerja ( harvester) yang mahir tetapi gaji awal mereka akan di potong untuk bayaran levi, kos makan yang di tanggung majikan dan bayaran-bayaran lain sehingga ada yang merungut kepada saya yang gaji mereka tidak sampai Seratus ringgit. “ Bagaimana saya hendak makan dan bayar hutang saya kerani?” itulah  antara kata-kata rungutan yang di suarakan kepada saya.

Memang saya sedih apabila mengenangkan nasib pendatang asing ini , saya berasa sungguh bertuah menjadi rakyat di Negara ini. Di sini kita sebagai rakyat Malaysia di limpahkan dengan pelbagai jenis pintu rezeki untuk kita mengintai peluang dan menceburinya. Hari ini kalau kita berhenti kerja dekat sini kalau kita tak suka dan kalau kena caranya dengan mudah kita boleh mendapatkan pekerjaan lain tetapi bagi warga asing ini tidak, mereka bukan perlu mencari kerja sehingaa melangkaui batasan wilayah tempat tinggal mereka malah terpaksa membayar dengan harga yang cukup mahal. Bolehkah kita membayangkan jika kita berada di tempat mereka? Saya juga masih terigat semasa saya bekerja di sebuah kilang sementara menuggu keputusan STPM. Saya hanya menerima bayaran gaji pokok di kilang itu hanya RM 400 dan akan di beri elaun kedatangan sebanyak RM 100  tetapi apabila di potong bayaran KWSP dan PERKESO saya hanya menerima bayaran gaji dalam RM 400 sahaja tetapi bukan  itu  hendak saya ceritakan tetapi moral yang saya hendak sampaikan ialah perbezaan antara sikap saya dengan pekerja-pekerja asing yang majoritinya  bekerja di sana. Kebanyakan pekerja asing ini datang dari Negara Nepal.

Perbandingan sikap yang saya hendak buat ialah tahap kerajinan saya dengan mereka sungguh berbeza mereka sanggup bekerja lebih masa setiap hari dengan mengambil dua syif sekali gus. Bermakna mereka akan masuk kerja pukul 7 pagi dan akan keluar pada pukul 11 malam. Sedangkan saya yang kerja  lapan 8 jam itu ibarat sudah lapan hari bekerja di situ. Memang saya akui bukan sahaja saya tetapi semua belia lelaki seperti saya pasti tidak akan selesa bekerja di kilang. Sudahlah kerjanya seperti robot tetapi gajinya pula sedikit. Mungkin itulah mentality belia yang seperti saya.  Sebaliknya hal ini berbeza dengan warga asing ini, saya perhatikan jarang sekali mereka mengambil cuti sakit apakan lagi ponteng kerja ( AWOL).  Berbanding dengan pekerja tempatan tak perlu saya cerita. Mungkin sebab itu ramai majikan di Malaysia cenderung mengajikan pekerja asing ini kerana ada rasionalnya ada logiknya.

Bayangkan saya hanya mampu bekerja di situ hanya 3 bulan sahaja tetapi mereka pula ada yang bekerja hampir 2 tahun dan berharap sangat kontrak mereka akan di sambungkan. Bagaimana mereka boleh mampu bertahan berbanding saya? Mungkin jawapanya mudah sahaja kerana di bumi meraka daif, mereka terpaksa bekerja apa sahaja asalkan dapat mengisi sesuap nasi. Gaji RM 400 yang diterima mereka sangat bernilai bukan pada diri mereka malah untuk keluarga mereka disana.  Hal ini menunjukan betapa kesusahan yang mereka hadapi dalam kehidupan mereka tidak pernah mematahkan semangat mereka untuk meneruskan kehidupan dan ini sangat berbeza dengan kita di sini. Walaupun hidup kita sesusah manapun, kita masih lagi bukan sahaja mampu mencari sesuap nasi malah 2 kali sehari makan adalah wajib dalam rutin seharian kita. Sebab itu ramai dalam kalangan kita walaupun keluarga kita bukan dalam kalangan orang yang senang pun masih lagi malas untuk bekerja walaupun umur sudah masuk suku abad tetap merasakan di bawah saraan ibubapa. Bagi kita tidak apa, ibu dan ayah ada boleh tanggung kita dan ini mungkin tidak berlaku dengan nasib mereka di luar sana ( pekerja asing). 

Kesimpulannya di sini kita harus mengambil sikap yang baik yang ada pada sisi baik  pekerja warga asing ini, terutama pada golongan belia. Mereka sanggup berkorban nyawa dan harta benda untuk mencari rezeki di Negara kita tetapi sebaliknya cuba kita lihat dengan belia kita  hari ini sudahlah malas berlajar keputusan tidaklah sebaik mana tetapi memilih kerja. Gaji nak 4 angka mengalahkan orang yang ada certificate tinggi . Bila waktu suruh belajar sibuk hendak cari kerja tetapi tiba masa untuk bekerja lain pula kerjanya. Inilah penyakit belia kita hari ini.  Penyakit memilih kerja. Apabila warga asing ramai memenuhi sector perkerjaan Negara mengapa kita mesti melatah atau melenting kalau itu semua berpunca dari diri kita yang memilih kerja???

No comments:

Post a Comment