selamat datang










Wednesday 18 May 2011

Buat Aduan Jika Talian Internet 'Lembab'

Salam

Mesti ada ramai di antara kita yang tidak berpuas hati dengan sistem perkhidmatan jalur lebar yang ditawarkan oleh sesetengah syarikat telekomunikasi dewasa ini yang kebanyakan begitu 'lembab' meskipun kita terpaksa membayar dengan harga yang tinggi.

Menurut sebuah majalah yang saya baca melalui temubual yang telah dibuat majalah tersebut dengan wakil daripada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), mengatakan banyak faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini . Antara faktor yang menyebabkan talian internet menjadi lembab ialah kerana beberapa faktor seperti faktor komputer itu sendiri  seperti keadaan ruang cakera keras ( hard disk) yang telah penuh dan penggunaan RAM  ( Random  Access Memory) yang berkapasiti agak kecil juga boleh menyumbang kepada permasalahan ini.

Antara faktor lain yang menyebabkan perkhidmatan talian internet menjadi lembab ialah kerana mungkin perkhidmatan  talian internet yang dibekalkan oleh penyedia rangkaian sesebuah syarikat perhidmatan tersebut.

Justeru bagi memastikan masalah tersebut tidak berlaku kepada para pengguna, TTPM telah  menyarankan orang ramai agar membuat aduan kepada  Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malayasia (SKMM) iaitu sebuah badan induk kerajaan yang juga bertanggungjawab membuat pemantauan dengan semua perkara yang berkaitan dengan talian internet.

Oleh yang demikian , sekiranya anda mempunyai masalah berkaitan dengan talian internet, anda semua bolehlah membuat aduan secara rasmi kepada SKMM melalui alamat berikut;

BIRO ADUAN PENGGUNA 
SURUHANJAYA KOMUNIKASI 
DAN MULTIMEDIA MALAYSIA
Off Persiaran Multimedia
63000 Cyberjaya
Selangor Darul Ehsan.
Talian Aduan : 1-800-888-030
Faksimili : 03-86881880.

3 comments:

  1. tq share... dipandang ke lau buat aduan..?? errr??

    ReplyDelete
  2. Mestilah... nape b.band awk pun ade masalah ke?

    ReplyDelete
  3. nice sharing...:)
    lately, broadband terlalu lembap....

    ReplyDelete