selamat datang










Wednesday 11 May 2011

Panduan memulakan perniagaan


·         Pertama : Ilmu Pengetahuan
Dalam hidup ilmu adalah satu kemestian! Tanpa Ilmu apa jua perniagaan atau yang bidang yang ingin di ceburi pasti tidak akan menjadi. Oleh itu sebelum memulakan sebarang perancangan perniagaan dapatkan sebanyak mungkin maklumat berkaitan bidang perniagaan yang ingin diceburi sama ada melalui buku,akhbar,internet dan sebagainya.

·         Kedua : Perancangan Awal
‘Sediakan payung sebelum hujan’. Pepatah ini sangat signifikan lebih-lebih lagi kepada mereka yang baru membabitkan diri dalam bidang perniagaan. Dalam perniagaan, perancangan adalah perkara pokok kerana pada peringkat inilah anda akan mengetahui berapa jumlah keuntungan dan kerugian yang bakal ditanggung, strategi pemasaran SWOT analisis dan sebagainya.

·         Ketiga : Modal
 Setelah rancangan perniagaan Berjaya di siapkan, pasti anda tertanya-tanya bagaimana dan di mana perlu anda memulakan perniagaan yang telah di rancang. Sekiranya modal telah tersedia bila-bila masa pun anda boleh memulakan perniagaan tersebut. Jadi antara sumber kewangan yang boleh anda jadikan modal adalah dengan menggunakan wang simpanan peribadi (jika ada) atau membuat pinjaman melalui bank, keluarga, rakan-rakan atau cuba dapatkan prospek pelabur yang berminat dalam perniagaan anda.

·         Keempat: Lokasi
Buntu mencari lokasi perniagaan? Jangan risau sekiranya anda ingin menjimatkan kos seminumum mungkin anda boleh menggunakan tapak “ http://www” atau dalam bahasa mudahnya laman web. Kelebihan menggunakan metode ini adalah produk atau perkhidmatan anda akan menjadi tatapan jutaan pelanggan. Walaubagaimanapun sekiranya anda memerlukan premis perniagaan antara criteria yang perlu anda pertimbangkan ialah aksesibiliti awam ke premis anda , kemudahan infrastruktur , tempat meletak kenderaan, keselamatan pelanggan dan tarikan2 lain.

·         Kelima : Lesen perniagaan
Setiap perniagaan mesti mempunyai lessen sah berniaga yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT). Untuk mendapatkan lesen berniaga ini anda hendaklah mengemukakan dokumen-dokumen seperti sijil pendaftaran syarikat yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), alamat premis perniagaan, cop perniagaan dan mungkin sejumlah wang caj perkhidmatan. Tetapi ingat tidak semua permohonan akan diluluskan oleh PBT. Jadi, sebelum anda membuat permohonan pastikan perniagaan anda tidak melanggar akta dagangan PBT.

·         Keenam: Akaun bank syarikat.
Paling utama, pastikan anda memiliki akaun bank yang didaftarkan atas nama syarikat. Ini penting bagi mengelakan wang peribadi bercampur dengan wang syarikat. Sebagai panduan, pilih bank yang berdekatan dengan perniagaan anda kerana ia akan memudahkan urusan perniagaan.

·         Ketujuh : Promosi
Akhir sekali, membuat promosi seperti mengiklankan produk sama ada melalui televisyen, akhbar, laman social, blog, majalah atau lebih mudah buat potongan harga atau menawarkan kad diskaun untuk para pelanggan yang menjadi ahli. Ingat jangan kedekut dalam bab promosi kerana jatuh syarikat bergantung kepada perkara ini.
(sumber: Majalah Jutawan)

3 comments: